Dronning Dorothea Teatret med BURHØNS

DATS Ambassadør Thomas Hauger har set BURHØNS en musical baseret på GNAGS sange af Majbritt Skovbjerg

Tekst: Thomas Hauger, DATS Ambassadør
Foto: Dronning Dorothea Teatret

Jeg har aldrig før besøgt dette teater, så det var en god oplevelse midt i Kolding men med svære P-problemer. De har eget hus. Man bliver mødt af venligt personale i entreen og efterfølgende op ad trappen til lige så venligt personale i baren.

I salen er der opstilling med borde. 4 ved hvert bord og 25 af slagsen. Bruger teatret ikke bordopstilling – som altså giver plads til 100 tilskuere, så er salen faktisk godkendt til 125 personer (eller var det 150?).

Et uhyre hyggeligt teaterlokale med en meget effektiv og illustrativ scenografi. Der var udsolgt denne lørdag på trods af den høje billetpris på 250 kr. inkl. billetgebyr.

Historien kan vel næppe kaldes en musical – nærmere en Teaterkoncert. Det helt vigtige omdrejningspunkt er klart GNAGS flotte og letgenkendelige sange. Ved at lave en historie over kendte sange falder dramatikerne tit i den grøft, hvor selv fortællingen bliver en slags kit imellem sangene, hvorfor historien kan synes meget som et postulat – opfundet for spillets skyld. Sådan er det også her. Og dog – i kærlighedshistorien og konflikten mellem land og de unge rebeller imod mishandling af f.eks. burhøns, ligger der faktisk en kim til en god historie. Desværre er karaktererne meget entydige – sort/hvide. Det er farligt, for det giver anledning til udvendigt spil – hvad der da også var en del af.

Jeg oplever første del på 60 min. som en lang indledning til den virkelige konflikt. Anden del var 50 min. – og har mere gang i holdningsmæssige statements, og det kan jeg godt lide. Smuk er faktisk kærlighedshistorien mellem de to unge Rita og Hans. Som skuespillere er de også modige og skønne, når spillet bliver dæmpet og kommer indefra. Hertil kommer en smuk scene spillet undertrykt og indefra af stykkets Inge-Lise, der på en uheldig date er blevet gravid og har fået et barn. Det er en hel forløsning for figuren, som vi her bliver vidne til.

De glimrende sange lægger i virkeligheden mere op til en cabaret-agtig stemning god suppleret af det hyggelige lokale med sin bordopstilling. Stykket skåret ned. Korte tekster imellem sangene og derfor endnu mere indsats i fortolkningen.

Det er en stor satsning som teatret her præsenterer med et solidt band, der af og til simpelthen spiller for kraftigt. Det er sangteksterne der bærer forestillingen, så det er ærgerligt, når de bliver svært forståelige.

Den fyldte sal takkede de medvirkende med stående applaus. Fortjent – for det er et teater med mange frivillige på og bag scenen.