MANUSKRIPT
FABRIKKEN I RANDERS

Tekst og fotos: René Foshammer, DATS Ambassadør

Faktisk er det Teatergruppen Fabulas, beliggende i Randers, dette skriv skal handle om.

Jeg så, sidste år, deres forestilling “Kongen længe leve”.

Det gjorde jeg, drevet af nysgerrighed, da jeg sidder i DATS´s Støttepuljeudvalg. Her havde jeg læst en “lige ud af landevejen”-ansøgning, netop på den forestilling, og jeg havde bemærket, at her var en gruppe, der skærer lige ind til benet og ikke har behov for at fortælle, hvor mange ord de kan om teater.

Ergo tog jeg, af egen drift, til Randers for at se deres forestilling, og jeg blev ikke skuffet! Det var et festfyrværkeri af en forestilling.

Så da jeg så, at de i år spillede en ny forestilling “Moustache”, tænkte jeg, at nu måtte DATS Ambassadøren ned og hilse på.

Også denne gang blev jeg totalt væltet af stolen!

En forestilling med 12 medvirkende. Gode roller, også kvinderollerne, som alle har en væsentlig part at udfylde i stykket.

Jeg var henrykt, og min første tanke var, at her sad jeg og så dilettantteater version 2.0.

Med det samme jeg havde tænkt det, slog det mig – kan man tillade sig at bruge ordet dilettantteater om noget, en amatørteatergruppe har lavet? –  og hvad dækker ordet dilettantteater egentlig over?

En hurtigt google førte direkte til vores eget RAMPELYSET  fra maj 2013.

Her stillede man spørgsmålet: Hvad er forskellen på dilettanter, amatører og professionelle?

Mange svarede, men kun 2 havde forholdt sig til ordet Dilettant:

Just Thorning, professionel instruktør og DATS pioner, sagt i 40 ́erne:

”Dilettant er den kostbare dramatiske aktivitet i misrøgtet form…”

H. Skjerk, formand for DATS, 1955:

” …foreningerne ønsker at komme ud over dilettanteriet og få foreningsunder-holdningen passet ind i mere lødige rammer… Amatørerne er selv for længst blevet træt af at ”klovne”, de ønsker virkelig at yde noget.”

Jeg må nok sige, det var lidt af en mundfuld, og var da glad for, jeg tænkte version 2.0.

Jeg googlede videre og fandt ud af at ønsket om, at det skal være sjovt at spille og at se dilettant er nogle væsentlige grundpiller, når de søger spillere til deres forestillinger eller annoncerer for dem.

– Og her er amatørteater typisk ikke.

Det må gerne være sjovt, men det skal noget mere, og så er vi tilbage til version 2.0.

De to stykker jeg har set af Teatergruppen Fabulas, er underholdende og sjove, dog uden at søge det lette grine. Det spilles frem, gennem figurerne og situationerne, så, ja, det er et dilettant stykke med de forvekslinger og fejltagelser, der skal til for at lave dilettantteater.

Men det kræver dygtige skuespillere at forløse det.

Som en lille bonus skrev jeg med teatret for at høre, hvor mange manuskripter, de har lavet, og hvordan man får fat på dem.

Det er meget nemt – man kontakter forfatterne på:

Benedicte Monica Andersen (benedicte.90@hotmail.com )

Brian Eriksen Andersen (mos_brian@hotmail.com )

Der er en anselig liste, og jeg har jo godt nok kun set to af stykkerne, men med dem in mente, får jeg lyst til at bruge et sportsudtryk:

Det er en “manuskriptfabrik” med et meget højt bund niveau.

  • Satans Unger (2004) af Brian Eriksen Andersen
  • Ingen kender natten (2006) af Brian Eriksen Andersen og Olander Juul Øhrberg
  • Os skal ingen slå ihjel (2007) af Brian Eriksen Andersen
  • Til VI os skiller (2008) af Benedicte Monica Andersen
  • Polterabend (2010) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Hvem har stjålet mit monster? (2011) af Benedicte Monica Andersen, Olander Juul Øhrberg og Brian Eriksen Andersen (Udgivet ved Dansk Teaterforlag)
  • Farvel Far (2011) af Benedicte Monica Andersen
  • Distrikt X (2013) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Hvor dælen er julemanden? (2014) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Det er gratis (2015) af Benedicte Monica Andersen
  • Sort sne og bjældeklang (2015) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Cyberspace tur/retur (2016) af Brian Eriksen Andersen
  • Jul i Bermuda (2016) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Historiens Vingesus (2017) af Brian Eriksen Andersen
  • Stjernen fra Nordis (2017) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Jagten på Løkken (2018) af Brian Eriksen Andersen
  • Manhattans hemmelighed (2018) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Vestens sidste guldgraver (2019) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Mysteriet om nattens juvel (2021) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Kongen længe leve (2022) af Benedicte Monica Andersen (Udgivet ved Dansk Teaterforlag)
  • Ragnarock (2022) af Benedicte Monica Andersen og Brian Eriksen Andersen
  • Moustache (2023) af Brian Eriksen Andersen