Verdens største teaterfestival for børn og unge foregår i Danmark!
Det lyder jo lidt vildt, men den er god nok! Danmark har siden 1971 været vært for en helt unik type festival, hvor professionelle teatre med forestillinger for børn og unge, kan mødes og spille for både publikum og inviterede formidlere, gæster mv.
Tekst og fotos af DATS´Teaterfaglig Konsulent Jacob Galtung-Melchior
Festivalen, der går under navnet Aprilfestivalen (da den traditionelt afvikles i april måneden), arrangeres i et samarbejde mellem interesseorganisationen Teatercentrum og en udvalgt kommune. Hvert år rejser festivalen til en ny samarbejdskommune, og på den måde kommer både børneteatret, og hele det omrejsende cirkus der følger med, rundt i landet og møder sit publikum.
Efter de (tør man næsten sige) sædvanlige corona udfordringer, hvor man i 2020 måtte aflyse, og tidligt i 2021 udskyde fra april til juni, kunne festivalen endelig afvikles fra 16.-22. juni i Holbæk. Hoveddelen af festivalen (det man kalder det åbne program) afvikles i weekenddagene, hvor der er gratis teater i alle afskygninger, fra de mindste babyer til de største teenagere og måske særligt til den teaterinteresserede voksne.
DATS har gennem årene hjulpet flere grupper og forestillinger på vej, fra amatørscenen til Aprilfestivalens imødekommende arme. En naturlig destination for de grupper og medlemmer der drømmer om en professionel karriere og levevej med børneteatret, og en fødselshjælp som jeg, for min del, forventer at DATS vil fortsætte og forstærke i de kommende år.
Der er dog også en anden grund til, at jeg synes Aprilfestivalen er et besøg værd for DATS’ medlemmer. Det er gratis inspiration med en genremæssig meget bred fundering.
På årets festival oplevede jeg f.eks. Passepartout Theatre Production’s udgave af ”Tyren Ferdinand”, hvor dukketeatret blandes med skuespil på fineste vis, og hvor der med enkle og utroligt fine scenografiske greb fortælles indlevende og æstetisk, så både børn og voksne lader sig opsluge af magien.
Jeg kan også nævne Teater Apropos’s hyldest til teenageren ”I’ de fucking bedste”, hvor dramatiker Henrik Szklany gik i praktik i en 8.klasse for med ærlighed at kunne gengive og skrive om det at være teenager. Forestillingen er fuld af power, og benytter sig at levende fortællerum hvor fragmentariske scener, dialoger og sekvenser alligevel skaber en sammenhæng og et univers der drager og tager os med. En fortællestil Teater Apropos har brugt flere gange, og som virkelig taler til, og tager sit teenager-publikum seriøst.
Teatergruppen Thalias Tjenere fra Aarhus, har i snart en menneskealder fortryllet publikum med sine maskeforestillinger. I år havde gruppen forestillingen ”Race Dog” med, hvor skønne udtryksfulde hundemasker fortæller en forbudt kærlighedshistorie af Shakespearske proportioner. Maskerne kan i den her kontekst en helt særlig fortælle og spillestil. Den stiller også andre krav til spillerne (særligt i de 30 graders varme jeg så forestillingen i!), og teknikken der ligger bag både skabelsen og levendegørelsen af masketeatret rummer mange spændende muligheder i fortællestil og udtryk.
Sidst vil jeg nævne teatret Wunschmachine der med teaterejsen ”Farvel Fugl” har indtaget kirkegården, hvor der med teatergreb arbejdes med ritualer og børns forhold til livets slutning. Forestillingen læner sig op ad en tradition der i nogle år har arbejdet sig frem, hvor teatret ikke bare indtager et uderum, men også formes og splittes op i et interaktivt format hvor publikum indtager den måske væsentligste rolle i forestillingen. Det er genremæssigt et interessant format hvor man også som skuespiller skal udfordre sine trygge rammer, når der ikke længere er en scene eller en 4. væg at læne sig op ad.
Børneteatret i Danmark har i de seneste år formået at sprede sine arme ud, og både genre- og stilmæssigt sprede sig. Som teaterinteresseret nyder jeg den nøjsomhed og seriøsitet teatrene ligger for dagen, og den måde de formår at inspirere børn og unges møde med scenekunsten.
Alle forestillinger under Aprilfestivalen, er gratis at opleve (man bestiller billetter på forhånd, eller møder op og håber der er plads). Det i sig selv åbner for at man kan tage af sted som flok, med eller uden børn, og få en fælles oplevelse at snakke ud fra. Det kan være en styrke når man selv vil i gang med en ny type forestilling, eller når man er på jagt efter ny inspiration til næste sæsons forestillinger.
Hvis du, din scene eller din gruppe har fået lyst til at deltage som gæster på Aprilfestivalen i 2022 (afvikles i Esbjerg), så tag fat i mig. Er der grundlag for det, faciliterer jeg gerne en fællestur til en række forestillinger for DATS-medlemmer.
Jacob Galtung-Melchior
DATS Teaterfaglig Konsulent
jacob@dats.dk / tlf. 29 31 00 79