Et godt råd til instruktøren?

af teaterfaglig konsulent, Jacob Galtung-Melchior
01.11.23

KONSULENTERNES BREVKASSE
Som konsulent i DATS kommer man rundt til mange forskellige teaterproduktioner og amatørforeninger i landet. Det danske amatørteaterlandskab er kendetegnet ved stor alsidighed og hvad der fungerer det ene sted, er ikke altid det bedste for nogle andre. Alligevel opstår der fra tid til anden nogle generelle faglige betragtninger, og det er et par af dem der vil blive delt i denne brevkasse. Skriverierne her er både ment som ”gode råd” og ”faglige betragtninger”, men er ligeledes oplæg til samtale, diskussion og debat både i kommentarfeltet og ude i foreningerne.

Det er sin sag at påtage sig rollen som instruktør på en forestilling. De fleste i amatørteatret har en ide om hvad det vil sige at stå på scenen, men hvad er det egentlig instruktøren laver? Og hvordan er man en god instruktør?

Usikkerheden omkring rollen som instruktør, giver nogle gange anledning til en lidt vel overbebyrdet funktion hvor både prøveplaner, teknisk indsigt, kostumedesign, scenografi og PR-arbejde bliver en stor del af opgaven. Det kan efterlade meget lidt, til slet intet, overskud til at løse det, der i min verden er instruktørens måske vigtigste opgave, at forløse forestillingen i SAMARBEJDE med sine skuespillere. En forestilling bliver ikke kun til i instruktørens hoved ELLER i skuespillernes kroppe. En forestilling er altid et resultat af et samarbejde, hvor begge parter kommer på gulvet med ”noget”. Her følger et par råd til, hvordan man som instruktør kan træde ind i samarbejdet med sine skuespillere;

KIG OP!
Man kan have forestillet sig sine karakterers ageren i en sådan grad, at man helt glemmer at kigge op fra teksten og se hvad skuespillerne laver under selve prøven. Husk at se på dine skuespillere og forhold dig til hvad de laver. Giver det mening for dig? Kan du se muligheder for scenegang eller bevægelse, der giver scenen dynamik og forstærker den underliggende fortælling? Få replikkerne i kroppen på skuespillerne gennem motivation, bevægelse og scenegang, så i hurtigere kan komme i gang med at arbejde med materialet og skabe en scene og dynamik, der matcher jeres vision.

GIV SKUESPILLEREN PLADS TIL AT GIVE BUD
For at skuespilleren kan få mulighed for at lege med sin rolle og gøre den til sin egen, er det vigtigt at give plads til bud under de første prøver. Husk, at du altid kan rette til senere i forløbet. Alt skal ikke sidde i skabet ved første prøve og der skal være tid til og mulighed for at lege og afsøge karakterens mulige rum. Din opgave som instruktør er at give dem tilbagemeldinger på hvilke bud du synes fungerer, og hvilke du ikke behøves at se næste gang.

TRÆF EN BESLUTNING OG LAV DEN OM
En kommentar til instruktører som jeg har hørt gentagende gange fra skuespillerne, går noget i retning af ”det var altså ikke det du sagde til mig sidst!”. Det er selvfølgelig også irriterende at få modstridende beskeder og måske føle at man gjorde noget forkert, men samtidig må du, som instruktør, ikke blive bange for at træffe beslutninger og lave om i tingene. Husk at prøveforløbet er en rejse I tager på sammen, og hvis I vidste præcist hvor I skulle hen da I gik i gang, havde den sandsynligvis ikke været så spændende at tage på. Aftal evt. ved prøveperiodens start, at der vil blive lavet om undervejs, og at det ikke er et udtryk for at man gør noget forkert.

SIG VÆRSGO ’ OG TAK!
Det kan lyde banalt, men det er virkelig en hjælp når der er tydelige aftaler for hvordan en sceneprøve startes og afsluttes. Aftal evt. med skuespillerne på forhånd, at du altid sætter i gang med et tydeligt ”værsgo’” og afbryder med et ”tak!” eller ”vi stopper lige en gang”. Jo tydeligere aftaler I har for arbejdet i rummet, jo lettere er det for alle parter at slappe af og byde ind. Vær desuden ekstra opmærksom på at alle er klar over hvor i scenen/teksten i starter. Du kan bede skuespillerne om at tilkendegive at de er klar ved at sige ”alle klar?” og de så hver især svarer med et ”karakterens navn – klar!”. Så skal du kun huske hvilke karakterer der er med i scenen du gerne vil øve.

Jeg håber, at disse 4 råd;

-Kig op!
-Giv skuespilleren plads til at give bud.
-Træf en beslutning og lav den om.
-Sig værsgo’ og tak!

kan være en inspiration til arbejdet ude på scenerne. Det kan også være du er helt uenig, eller selv ligger inde med gode råd til andre instruktører? Du er altid velkommen til at skrive en kommentar eller sende et indlæg til dats@dats.dk. Sammen bliver vi bedre!

-Teaterfaglig Konsulent, Jacob Galtung-Melchior

Læs også

Læs også

GODE RÅD, NÅR I VIL BRYDE DEN FJERDE VÆG

TIL DRAMALÆREREN I FOLKESKOLEN: KENDER DU FAGETS SEKUNDÆRE GEVINSTER?

OPSTART AF ET BØRNEDRAMAHOLD?