Få det meste ud af læseprøven

Af DATS´ Teaterfaglig konsulent Jacob Melchior
Foto: Teater Malstrøm
06.06.25

KONSULENTERNES KLUMME
Konsulenterne vil løbende, når de har noget på hjerte, dele deres faglige betragtninger og erfaringer her i klummen. Artiklerne består af gode råd og faglige betragtninger samt er ment som oplæg til samtale, diskussion og debat ude i foreningerne. Velkommen til!

Et teatermanuskript, kan ved første øjekast, føles som en uoverstigelig opgave at komme ind under huden på. Der er ofte meget at holde styr på, og i teksten får vi som regel kun den skrevne historie, og så er det op til os at lave levende teater ud af det. Men man er nødt til at starte et sted, og i teatret kunne det meget vel være ved læseprøven.

Jeg vil her prøve at komme med mine bud på, hvad der skaber en god læseprøve samt hvilke overvejelser man kan gøre sig, for at få det meste ud af den.

Den første læseprøve er for hele holdet
Først og fremmest er den første læseprøve en ideel mulighed for at samle hele holdet, både dem der skal på scenen, og dem der skal hjælpe til bagved. At lave teater er en hold-opgave, og uanset om du spiller hovedrollen, hjælper med at sy kostumer eller skal bestyre baren i pausen, bliver der brug for sammenhold og fællesskab for at komme i mål med den forestilling, I har valgt at præsentere.

Inviter alle der kan med til læseprøven og gør en hyggelig stund ud af det. Læseprøven er en god ramme til at sætte produktionen i gang, særligt da mange af de forskellige aktører måske ikke ser hinanden igennem lange dele af produktionsperioden. Så brug de anledninger der opstår til at samle alle på det samme sted og få fælles oplevelser omkring den forestilling, I er ved at skabe.

“Jeg foretrækker, at vi lærer manuskriptet frem for at huske manuskriptet”

– Lewis Baumander

Tid, plads og tydelige rammer
Hvor lang tid en læseprøve tager, afhænger af hvor stort et manuskript, man har valgt. Som hovedregel går jeg ud fra at ca. 3 timer er en passende længde, hvori der også er afsat tid til spørgsmål og dialog efter gennemlæsningen.

De fleste vil prioritere at tage læseprøven rundt om et bord. Resten af produktionsholdet kan være placeret imellem skuespillerne eller på stole langs væggen. Man kan også vælge at lave en stående / gående læseprøve, hvor skuespillerne får manuskripterne med på gulvet, men det forudsætter gerne at skuespillerne har lidt erfaring med den model, og i visse tilfælde kan det lægge et unødvendigt pres på skuespillerne for at præstere, og det er ikke formålet med læseprøven.

Rammen for læseprøven deler jeg gerne op i følgende dele;
1. Introduktion – en hurtig hvem er hvem i rummet efterfulgt af korte oplæg med fokus på den generelle produktion.
2. Manuskript læsning – manuskriptet læses igennem fra start til slut, og skuespillerne får lov at give stemme til deres replikker. Regibemærkninger læses op af én fra produktionsholdet. Der stoppes ikke op undervejs, medmindre det er strengt nødvendigt. Spørgsmål eller kommentarer til scenerne noteres ned og tages i den efterfølgende dialog.
3. Spørgsmål og dialog – en rundt om bordet samtale, både blandt skuespillere samt produktionsholdet.

Særligt for skuespilleren
Som skuespiller er læseprøven gerne din første mulighed for at fornemme replikkerne sammen med dine kommende medspillere. Måske har du haft mulighed for at læse manuskriptet selv på forhånd og gøre dine første betragtninger. Men nu møder ordene dine medspillere, og du får den første fornemmelse for timing, potentielt udfordrende udvekslinger, forestillingens generelle dynamik og stemning samt meget mere. Det er også første møde med medspillernes bud på deres roller. Lad deres bud påvirke dine replikleveringer og begynd den første afsøgning af jeres samspil. Det vil give dig næring til nye bud og ideer ved de kommende prøver, så der er er nok at suge til sig, mens du selv prøver at finde din vej i rollen og replikkerne.

Forbered dig på læseprøven, forhold dig til din karakter og vær klar til, allerede her, at give små bud på, hvor du ser karakteren bevæge sig hen. Det kan være ift. pauser, timing, intensitet eller lign.

Vær modig og kast dig ud i det, og måske vigtigst af alt – tag det roligt. Rollen er din, og du er ikke længere til audition. Nu handler det om at gøre arbejdet og påbegynde rejsen ind i karakterens og forestillingens liv.

“En skuespiller må aldrig være bange for at komme til at ligne et fjols”
– Harvey Cocks

Særligt for instruktøren
Som instruktør er læseprøven en uvurderlig mulighed for at få guldkorn fra spillerne, som du kan bruge senere. Du har dit billede af den kommende forestilling i hovedet, men lad læseprøven være skuespillernes mulighed for at lege frit. Er der dele eller elementer der er essentielle i forhold til den færdige forestilling (en særlig genré for forestillingen eller dogmer der vil indgå, men ikke decideret er skrevet i manuskriptet), kan du vælge at fortælle kort om dem i dit introducerende oplæg, men hold det kort. Ved den efterfølgende samtale, samt de følgende prøver, vil du få rig mulighed for at fortælle om din vision, men ved at lade skuespillerne komme med deres umiddelbare bud på teksten, får du dem investeret i forestillingen, samtidig med at du får muligheden for at se hvor de er, og dermed en bedre idé om rejsen, du gerne vil have dem ud på. Undlad at rette på skuespillernes bud. Lad dem selv afsøge hvor teksten tager dem hen. Du får god mulighed for at rette til, når I kommer på gulvet.

Tag noter undervejs, både når det under læseprøven bliver tydeligt for dig hvor udfordringerne, der skal have mere prøvetid kan ligge, samt når skuespillerne kommer med gode bud, du gerne vil have med videre. Derfor kan det blandt andet være en stor hjælp at have en anden fra produktionen til at læse regibemærkninger, så du kan fokusere på at høre skuespillernes bud.

Tak for buddene og på med arbejdshandsken!
Slut den fælles dialog efter læseprøven af med at takke for bud og opståede ideer. Læseprøven er det allerførste skridt, og det kræver mod at kaste sig ud i det nøgne og sårbare rum at prøve teksten af for første gang. Det er en chance for at alle kan få en fornemmelse af hvad teksten gør og vil, og I kan nu begynde arbejdet med at nærme jer hinanden. I har taget første skridt, sammen, så nu er det på med arbejdshandsken og i gang med prøveforløbet.

Knæk og bræk!

Husk at du altid kan tage fat i DATS’ konsulenter hvis du har brug for sparring eller vejledning. Skriv til dats@dats.dk eller find kontaktoplysninger på DATS’ hjemmeside (www.dats.dk).

Læs også

Læs også

TIL DRAMALÆREREN I FOLKESKOLEN: KENDER DU FAGETS SEKUNDÆRE GEVINSTER?

OPSTART AF ET BØRNEDRAMAHOLD?

ET GODT RÅD TIL SKUESPILLEREN?

PAS PÅ JER SELV I PRØVERUMMET